Tidigare idag skrev vi om hur Timbros VD Karin Svanberg-Sjövall dömer ut borgerlig opinionsbildning i sin rapport till finansiärerna på Svenskt Näringsliv. Det är en grej till i den rapporten som vi inte fokuserade så mycket på: Timbro själva.

Högerns tyngsta tankesmedja badar i pengar. Ändå får de inget gjort och får ”allt mindre inverkan på det politiska spelet”, skriver Svanberg-Sjövall i sin utvärdering från förra året. Trots en enorm budget.

29 miljoner.

Det är vad Timbro har haft att röra sig med på ett år, enligt rapporten. Det är svindlande summor som vänsterkanten bara kan drömma om. Ändå är det just hos vänstern Timbro tittar för inspiration.

För vad de håller på med nu fungerar uppenbarligen inte, konstaterar Svanberg-Sjövall och sneglar på Dagens Arena och LO.

1. Galet mycket pengar

Stiftelsen Fritt Näringsliv är Svenskt Näringslivs fond för opinionsbildning. Stiftelsens VD är också chef för Timbro, som är den i särklass största budgetposten med 29 miljoner kronor under 2015. Andra stora projekt är Reforminstitutet (7 miljoner), Frivärld (3 miljoner) och Näringslivets Mediaservice (3,5 miljoner). 

Vad har då Timbro gjort med sina miljoner? Rapporten går igenom aktiviteterna under 2014 och de planerade för 2015.

2. Rapporter

Timbro har under 2014 gett ut 20 rapporter. Den mest lästa var überaktuella ”Legala vapen – samhällsproblem eller en rättighet?”. På deras topp-10-lista står det också hur många visningar den fått på sajten. På tioende plats finner vi “Vad vill Allianssen med kulturpolitiken” med 414 visningar. Det innebär alltså att hälften av Timbros rapporter lästes av färre än så.

3. Idékonferens

70 personer ägnade tre dagar åt idédebatt på Haga Slott utanför Enköping. Oklart vad de kom fram till.

4. Bokutgivning

Under första halvan av 2015 ”har Timbro bara nyutgivning av klassiker på gång”. Med klassiker menas, förklarar Svanberg-Sjövall, Adam Smith, Ludwig von Mises och Freidrich Hayek.

5. Mediagenomslaget

Hon bifogar också en lista över tillfällen då Timbro figurerat i media. Listan har totalt 17 punkter. Varav en är två meningar i Aftonbladet.

Problemet är pengar

Timbro badar inte i pengar så mycket de drunknar i dem. När tankesmedjan började få genomslag på 80-talet var den något nytt i svensk politik, den hade hela nya arbetssätt. Problemet är bara att det hela tiden varit så välfinansierad att det inte funnits några incitament att prova nytt. Istället kör de på i samma hjulspår medan världen springer förbi dem.

Att de samtidigt tittar på vänstern blir ironiskt, eftersom opinionsbildninge där inte badat i pengar. Där har kreativa människor fått vända på varenda krona. Det har attraherat en speciell sorts människor som gillar att testa nytt, inte skriva pdf-er om vapen.

Så om man ska ge Timbro ett enda konkret råd: ta emot en tiondel av pengarna nästa år. Då kommer ni bara suga åt er de mest engagerade aktivisterna. Eller jobba med en nollbudget som vi på Alliansfritt gör. Då har man i alla fall roligt. 

Lycka till!