Som vi skrev igår har Timbro brutalt mycket pengar. 29 miljoner om året för att vara exakt. Ett dokument från VD Karin Svanberg-Sjövall som vi kommit över visar vem som fått pengar, och hur mycket, av Svenskt Näringslivs stiftelse för opinionsbildning, Stiftelsen Fritt Näringsliv.

Inför valet förra året kom de på att det här med internet är en bra grej, och lanserade ett par projekt för att påverka valresultatet. Här är tre av dem:

1. Rödgrön Röra

Sverige ihärdigaste facebooksida om Åsa Romsons båt lanserades med idén att ”mota bort vänsterns dominans i sociala medier”. De erkänner det ingenstans, men de har fått pengar av Svenskt Näringsliv från dag ett, totalt 900 000 kronor, för att… eh? Klistra Scumbag Steve-kepsar på sossar? Den publicistiska idén är lite otydlig.

I en intervju i Dagens Arena från december 2014 säger en av grundarna av Rödgrön Röra Arin Karapet att de inte inspirerats av Alliansfritt Sverige. Ingen hade blivit gladare än vi att slippa klumpas ihop med dem, men i sin rapport till Timbro skriver Karapet så här:

”Målsättningen är att bli ett minst lika igenkänt namn som Alliansfritt Sverige”

Svenskt Näringsliv har alltså spenderat nästan en miljon på en facebooksida för att den ska bli minst lika känd som oss.

Nu förstår en ju varför högern envisas med att tro att Alliansfritt har fått LO-miljoner när de själva behöver 900 000kr för att göra kassa memes.

Men även om Rödgrön Röra fått astronomiska summor redan så tar de också emot pengar från privatpersoner – ”det bidraget gör våra analyser ännu lite djupare”, skriver de på sin sajt. Djupare än så här:


2. Vägval Sverige

I valrörelsen dök även sajten och facebooksidan Vägval Sverige upp där Miljöpartiet och Vänsterpartiets politik skulle “granskas”. På facebooksidan står ingenting om finansiering eller vem som står bakom den men i Timbros egna dokument framgår det att de har gett Fria Moderata Studentförbundet 135 000 kronor för att driva projektet från april till september 2014.

Särskilt lönsamt var det inte heller. För 135 000 kr fick Svenskt Näringsliv 17 facebookinlägg.

3. Valfie

Ett annat guldägg bland valsatsningarna är appen Valfie. Det var en app som skulle sprida ett allianspositivt budskap tillsammans med en selfie. Nere i hörnet fanns det även en “därför stödjer jag alliansen”-logga. Men vad som skulle hända när Alliansfritt fick nys om att appen fanns hade de inte tänkt på. Redan innan den lanserades bestod majoriteten av inlägg som drev med alliansen.

Timbro var öppna med att de betalade för appen – totalt betalade de ut 625 000 kronor. Och då menar de att det fanns fler finansiärer, som enligt skaparen och återfallsentreprenören Johan Staël von Holstein ”vill vara anonyma”. Oj då.

Välinvesterade pengar?

För 1 660 000 kronor lyckades Timbro varken krossa vänsterns “dominans” på sociala medier eller vinna val. Men tappert försök!