Jag bryr mig absolut inte om vad medarbetarna röstar på. Men alla som gillar att jobba i restaurangbranschen och vill jobba kvar där är det den absolut viktigaste frågan som påverkar restaurangbranschen nu.
– Max vd Richard Bergfors, intervjuad i Dagens Opinion om hela härvan.   Valrörelsen har börjat och det märks på de särintressen som vill påverka Sveriges utveckling efter september 2014. En sådan aktör är snabbmatsrestaurangbranschen som har hjärtliga relationer med Moderaterna. Tidigare har Moderaterna exempelvis hyllat McDonalds som det nya försvaret. Och Moderata riksdagsledamöter har gjort reklam för företaget och företaget har upplåtit sin bricktidning för politisk propaganda från Filippa Reinfeldt. De har till och med skrivit debattartikel där de gör reklam för varandra på en och samma gång. Kärleksförklaringarna har varit många – riksdagsledamoten Jessica Rosencrantz (M) deklarerade för ett par år sen Newsmill att hon har McDonalds att tacka för sin riksdagsplats. Andra moderata riksdagsledamöter har skrivit sina egna hyllningsreportage. Och här är en moderat riksdagsledamot till som okritiskt hyllarOch en till. Även kommunpolitiker är ute i samma ärende. McDonalds har å andra sidan tackat regeringen för de sänkta arbetsgivaravgifterna för ungdomar, som renderat företaget hundratals miljoner kronor i ökad vinst. I M-styrda Norrtälje såg kommunen till att använda McDonalds som vallokal, medan exempelvis Botkyrka avstod på grund av att Filippa Reinfeldt tilläts bedriva valkampanj på McDonalds brickunderlägg. Och på Stockholmsmoderaternas hemsida finns hyllningsartiklar till företagets miljöpolicy. Moderaterna i Skåne är lite mer diskreta, de lägger bara ut länkar till McDonalds hemsida på sin egen facebooksida. Moderaterna och McDonalds har som du kan sen en lång och väldokumenterad kärleksaffär. Vad som inte är lika känt är att hamburgerkedjan Max verkar vara på väg att gå med i denna snabbmatspolitiska samverkan. Det är i månadens brev till företagets anställda som de i princip uppmanar sina över 3 000 anställda att inte rösta på oppositionen:
Det är valår och om oppositionen (S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Det vore fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer få stora konsekvenser för vår tillväxt.
IMG_2332_1024 Det kan vara värt att påpeka att innan regeringen började subventionera hamburgare så fanns inga hamburgerrestauranger. Konstigt nog verkar jag minnas ett och annat besök innan bådeden ineffektiv sänkningen av arbetsgivaravgifter för unga och sänkt restaurangmoms, men jag kan ju minnas fel. Brevet är underskrivet av Richard och Christoffer Bergfors, VD respektive vice VD. Vi lär se mer sånt här sen förra centerledaren Maud Olofsson blivit chef för branschorganisationen Visita. Faktum är att Max tidigare visat sin uppskattning för alliansens politik när de skickade ut en värdecheck på hundra kronor till alla riksdagsledamöter i samband med att momsen sänktes. Men Moderaterna låter sig inte frestas utan ska skicka tillbaka den värdecheck på en hundring som alla riksdagsledamöter har fått av Max. Så öppet vill de inte visa snabbmatskedjornas stöd. Moderaternas politik verkar gå ut på öka vinstmarginalerna för hamburgerkedjor och i gentjänst får de hjälp att under radarn kampanja mot deras politiska motståndare. Och då har vi inte ens räknat in de mörka miljoner moderaterna tagit mot genom åren...